dinsdag 3 maart 2015

zelf jam maken

Wat is het toch leuk om zo af en toe eens wat nieuws uit te proberen. Afgelopen weekend heb ik jam gemaakt. Ik heb het recept uit het boek smakelijck zoet. Aangezien het een probeersel was heb ik de helft van het recept genomen. Ik had nog een hele zak bosvruchten in de vriezer liggen en kon dit prima gebruiken.


Ik heb gebruikt 200 gram fruit, 50 gram honing, 1 eetlepel chiazaad, en een drupje vanillearoma. (nog beter is natuurlijk vanillemerg te nemen).
Ik heb het fruit met de honing in een pan gedaan en voorzichtig aan de kook gebracht even 5 minuten pruttelen. Ik heb hierna nog even de staafmixer gebruikt, meer voor de kids, want ik vond het prima zo. Vervolgens een eetlepel chiazaad erdoor. Het vuur laag en dan nog 15 minuten laten indikken. Vervolgens even afkoelen en in een klein weckpotje in de koelkast gezet. De jam in ongeveer een maand houdbaar. Heerlijk op een beschuitje, een speltcracker of een rijstwafel! Ach jam kun je voor zoveel dingen gebruiken. Zaterdag op de pannenkoek was ook erg lekker en zondag bij de bosvruchtentiramisu ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten