dinsdag 11 augustus 2015

soms sta ik versteld...

... van mijn eigen kind. Sinds Jens 6 is krijgt hij zakgeld. Een goede manier om hem te leren met geld om te gaan. Sparen, niet alles gelijk uitgeven. Nadenken voordat je iets koopt. Inmiddels is zijn spaarpot gevuld met ruim 25 euro. Jens heeft bedacht om een planes 2 autootje te kopen. Hij vindt de film erg leuk en speelt het graag na. Ik neem 10 euro mee, daar heb ik genoeg aan zegt hij. Daar heeft hij dan al slim over nagedacht. Hij gaat naar zijn spaarpot en komt even later terug met een handje munten. "Dit is alvast 8 euro." Ik kijk hem even verbaasd aan. Ik zie munten van 2 euro, 1 euro, 50, 20 en 10 cent. "Ik kijk het wel even na". Niet te geloven, het klopt precies. En dat moet nog naar groep 3.... ik zeg dan ook tegen hem dat je dit pas in groep 4 leert. Hij straalt van mijn compliment. Hij loopt naar zijn kamer pakt er nog 2 euro bij en gaat met mij naar de winkel. Het desbetreffende autootje kost 9,99 euro. In mijn ogen dus 10 euro. Als we uit de winkel lopen vraagt Jens zich af waarom hij geen geld terug kreeg. "Hoezo, zeg ik, het was toch 10 euro en je betaalde met 10 euro?" "Nee, hoor het was 9, dat stond er." Ik begrijp zijn verwarring en laat het bonnetje zien en leg hem uit dat je alleen maar 10 en 5 cent hebt en dat 99 cent dus niet echt bestaat dat wordt dan dus 10 euro en laat hem zien op de bon dat er bij wisselgeld 0,00 euro staat en je dus niks terug krijgt. Toch leuk, dat zakgeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten