donderdag 23 oktober 2014

experimenteren in de keuken

Vorige week kwam Marnix met een heleboel stoofperen in huis. Ik had nog een heerlijk recept voor een plaattaart liggen en ben aan het bakken gegaan. Vandaag lagen er nog steeds een hoop peren en die moesten toch wel een keertje op. Dus nogmaals een plaattaart gemaakt, maar dit keer heb ik gewoon maar wat geprobeerd en een wat gezondere versie gemaakt.
Vorige keer gebruikte ik 200 gram suiker en nu maar 50 gram palmsuiker. Palmsuiker heeft een lagere glycerine index. Deze suiker heeft vele natuurlijke stoffen en de opname in het lichaam is traag, de bloedsuikerspiegel stijgt hierdoor niet zo hard. Het zorgt er met name ook voor, dat je minder behoefte hebt aan nog meer te eten. Ik heb deze week ook een kruidcake gemaakt (ook met spelt en palmsuiker) en ik moet zeggen het werkt. Terwijl ik normaal om 22.00 's avonds vaak echt wel zin heb in gewoon domweg snaaien, had ik dat deze week niet. 

Maar goed de plaattaart (moest met mobieltje, dus kwaliteit van de foto is erg slecht).


Wat heb je nodig:
  • 5 a 6 peren (kunnen ook prima appels zijn)
  • eetlepel kaneel
  • 180 gram koude ongezouten roomboter
  • 240 gram speltmeel
  • 50 gram palmsuiker
  • 1 ei
  • eetlepel honing
  • beetje citroensap
  • handje walnoten en handje rozijnen (kan ook weggelaten worden of vervangen worden voor iets anders

Hoe maak je het:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Schil de peren en snijdt ze in dunne partjes. Bekleed de bakplaat met de peren. Strooi er wat citroensap overheen, leg tussen de perenpartjes stukjes walnoot en rozijnen. Strooi er de kaneel overheen en de honing. 
Meng de meel en de palmsuiker door elkaar voeg vervolgens de boter en het ei toe en kneed er snel een kruimelig deeg van. Doe dit vervolgens over de peren en druk het niet echt aan.
Zet het in de voorverwarmde  oven van 180 graden en bak het in 25 minuten gaar. 

Smullen maar. En nu ben ik benieuwd of we met deze perentaart langer zullen doen dan die van vorige week. Na elk stukje wilde ik nl. nog meer en zat ik flink te snoepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten