dinsdag 11 oktober 2016

Spreekavond

Het is al weer een week geleden dat ik me mocht melden bij de juffen van Yinthe. Voorafgaand aan de spreekavond moest je antwoorden geven op een paar vragen en dit mailen. Wat is positief aan je kind? Wat heeft het kind nodig? Wat kan het kind belemmeren in de ontwikkeling?
Voor Jens vul ik deze vragen nu al een aantal jaren in en nu dus voor het eerst voor Yinthe. Ach dat lieve, leuke meisje, wat zo lekker zelfstandig kan spelen en zo behulpzaam is.... wat belemmert haar nu? Ze kan wel angstig zijn, maar daarentegen weet ze dit ook prachtig te benoemen. Gelukkig dachten beide juffen hetzelfde en kunnen we niks anders zeggen dat het prima gaat met Yinthe op school. Ik was gewoon binnen 10 minuten klaar...
En dan Jens, tja vorig jaar heb ik deze vragen ook al ingevuld. Dus ik kon gewoon copy paste doen... want hij heeft nu in groep 4 ook nog eens dezelfde juffen als in groep 3. En wat voor juffen! Ik roep al jaren, let op... Jens heeft dyslexie-achtige trekjes. Maar in groep 2 werd dit weggewimpeld. Komt wel goed, zeiden ze.
En deze juffen, die snappen me gewoon en geven me toch echt gelijk. Alleen Jens is ook een geval apart en dat maakt het lastig. Hij is slim en daardoor  kan hij het tot nu toe nog redelijk compenseren. Eigenlijk zitten we gewoon te wachten tot hij onderuit gaat... en dat is misschien pas op de middelbare school.
Op de spreekavond vond ook juf dit eigenlijk wel apart. Wat moeten we hier nu mee? Ze kwam er zelf mee om  het 'probleem van Jens' eens met de intern begeleider te bespreken. Kan hij een dyslexieprotocol volgen of is hij daar te goed voor? 10 minuten zijn dan ineens weer kort, maar wordt vervolgd....
Kom bij Jens dus niet aan met boeken op groep 4 niveau, dat is zo saai. Nee hij leest Wild van Freek, de moeilijkste dierennamen komen er bij hem vloeiend uit, maar hij struikelt over het woordje 'en'... Hij leest 'een', na een verbetering wordt het 'één'...en dan uiteindelijk ziet hij het... 'en'.

En dit boek.... is zijn favoriet. Ik had hem geleend van de bieb en inmiddels zelf maar aangeschaft. Hij mocht hem van mij meenemen naar school en in overleg met de juf mag hij dit lekker lezen.... en aangezien ik het al heb voorgelezen zijn al die woorden niet helemaal vreemd....
 Wat hij ook leuk vindt zijn de graphic novels van Willeke Brouwer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten