maandag 22 februari 2016

Leviticus 17:11

"Want het bloed is de levenskracht van een levend wezen."
Gisteren mocht ik met de tieners van groep 6,7 en 8 hierover doorpraten. Degene die het eigenlijk zou doen was ziek geworden en ik dacht ik doe het wel, want zeg nu zelf ik ben immers een levend getuigenis. Ik weet als geen ander dat je toch echt bloed nodig hebt om te kunnen leven. Gelukkig bestaan er bloeddonoren anders had ik dit nu niet meer kunnen tikken. Ik mocht dus doorpraten over dit gedeelte uit de bijbel. Best luguber over dat slachten van dieren enzo en al dat bloed dat je bij de ontmoetingstent moest brengen en later netjes via de grond moest weg laten stromen. Bloed mocht je absoluut niet eten. En hoe zit dat dan met bloedworst, vroeg iemand? Ik zag dat ronde stuk vlees met die witte stukjes erin weer helemaal voor me. We aten dat vroeger met suiker, geen idee meer bij welk gerecht. Ik zie het eigenlijk nooit in de supermarkt liggen, maar misschien kijk ik wel verkeerd. Ik vind het er ook niet echt smakelijk uitzien. Heerlijk die vragen, maar weet ik veel...
Via het oude testament kwamen we erachter dat bloed toch echt leven geeft. Denk aan het bloed van Jezus. We hebben een aantal teksten uit het NT behandeld, het vergeeft zonden, het geeft leven, het verlost ons....
Het was een gezellig lesje met 7 meiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten