vrijdag 18 september 2015

samenleesbijbel

Dinsdag kwam hij uit, de samenleesbijbel. Hij lag voor mij 's avonds al netjes klaar. Dit is echt een bijbel waar ik heel erg enthousiast over ben. Wat mij zo enorm aanspreekt aan deze Bijbel is dat het tussen een kinderbijbel en een gewone bijbel inzit.
Het is de bijbel in gewone taal, maar dan aangevuld met plaatjes, weetjes, spelletjes e.d. Zo zien de pagina's er dan uit:


In de omschrijving staat dat het voor kinderen van 8-12 jaar is, maar in ons gezin is het ook prima te gebruiken. In 3 routes ga je de bijbel door. Wij zijn begonnen met de eenvoudigste route, die begint bij de geschiedenis van Abraham. Laat Jens nu toevallig net dat op school ook behandelen.
We zijn bij stap 2 en zijn toe aan de geschiedenis dat Abram Lot een stuk land laat kiezen. Vooraf aan het verhaal zit een spelletje. Leg een paar aantrekkelijke en niet aantrekkelijke voorwerpen op tafel en laat iemand daar wat uit kiezen. Ik heb een snoepje, een euro, een theelepel en een afwasborstel neergelegd. Ik zei tegen Yinthe, kies 2 dingen en dat mag je hebben. Yinthe koos voor het leukste, snoep en een euro. Jens die zette het me toch op een brullen.... We lazen het verhaal (ik kreeg Jens uiteindelijk rustig door hem ook maar een snoepje te geven...) en spraken hier met elkaar over door. Het was erg mooi, want Jens voelde echt hoe het is als een ander eerst mag kiezen en waarom koos Abram zelf niet als eerst... 
En dan nog het grote verschil met een gewone kinderbijbel. Jens die zei tegen mij: Nu wordt het spannend hoor, want Lot wordt gevangengenomen. Dat verhaal kon ik me niet zo snel meer uit de kinderbijbels herinneren, wel dat hij moest vluchten uit Sodom en Gomorra. Nou, zeg ik nog, dat weet ik niet of dat wel zo is. Ik sla de bladzijde om en zie Genesis 14 met als kopje, Lot wordt gevangengenomen. Toch handig dat het dus een gewone bijbel is en je meteen alles bij de hand hebt. 

Dus vaders, moeders, opa's en oma's. Dit is echt een bijbel die de moeite waard is om in huis te hebben. Morgen ga ik hem promoten tijdens een sport-en speldag van de kerk. Een gedeelte van de opbrengst gaat naar het nieuwe kerkgebouw. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten