vrijdag 19 december 2014

lief mannetje!

"Wat, zeg je? Hè? Gek word ik er weer van. Ik kan weer alles twee keer tegen Jens zeggen en bij Jens zie ik dat er een hoop langs hem heen gaat. Het is zelfs al zo ver dat hij zijn hoofd bijdraait en echt zijn best probeert te doen om te luisteren.

Binnenkort naar de ggd, onderzoek voor kinderen van groep 2. Dit jaar nog? Ik vroeg het dinsdag maar even aan de juf. Ze wist het ook niet precies, ze waren nog in de andere groep 2 bezig. OK, dan ga ik daar niet op wachten en kijken of de gehoortest goed is, maar bel ik naar de kno-arts. Zowaar Jens mocht gelijk dezelfde ochtend op bezoek komen. En ja hoor, zijn buisje lag los in het oor en er zit veel vocht achter in zijn oor, dus hij hoort echt slecht. We krijgen een neusspray mee in de hoop dat het zich zelf oplost en moeten ons 8 januari weer melden. De kno-arts bekijkt dan of er weer een nieuw buisje geplaatst moet worden.

Ja, die ggd. Dit is wel nuttige informatie en je mag als ouder niet mee. Ik had al een hele vragenlijst ingevuld, maar ja hij zakt natuurlijk op de gehoortest en dan komen ze met allerlei doorverwijzingen terwijl we er al druk mee bezig zijn. Diezelfde middag schrijf ik een brief en geef dit aan de juf.

Woensdagmiddag word ik gebeld door een mevrouw van de ggd. Ze had Jens die ochtend onderzocht en Jens vertelde een heel verhaal dat zijn buisje er uit was, dat hij nu een neusspray krijgt en dat hij bij de dokter was geweest. Dit wilde ze even checken, want de gehoortest was onvoldoende. En helaas, ze had mijn brief niet van de juf gekregen. Maar wow, zeg ik... heeft Jens dat allemaal netjes vertelt. Wat goed van hem. Mijn jongetje, die soms amper wat zei, omdat hij het gewoonweg niet durfde, omdat hij wist dat hij het niet goed zei. Hij heeft gewoon een heel verhaal gehouden tegen een wildvreemde mevrouw en ze kon hem dus ook nog goed verstaan. Ik zei dat ik hier heel blij van werd.... dat hij doof is, ach dat wist ik, wordt aan gewerkt. Ja, zegt de mevrouw van de ggd, ik heb op mijn papier staan, lief mannetje. Hij was open, zit rustig op zijn stoel en doet de testjes goed mee.
En fijn dat ze het nacheckt, want zo kunnen we een hoop onnozele verwijzingen voorkomen.

Gisteren krijgt Jens een brief mee van de ggd. Zijn gewicht en lengte zijn vermeld en inderdaad onderaan staat met handgeschreven letters: 'lief mannetje!' En dat is hij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten